top of page
Gustav Kovac

Zásadná pripomienka k návrhu zákona o zlúčení SZU a UK


Úvod

Cieľom zásadnej pripomienky je poukázať na nedostatky návrhu zákona o zlúčení SZU a UK. Technické nedostatky uviedol materiál SZU, s ktorým sa plne stotožňujeme. Návrh uvádza obsahové a kontextuálne aspekty návrhu zákona.

Metóda

Analýza

  • dôvodov prečo zachovať SZU ako samostatnú inštitúciu

  • dôvodov prečo nezlúčiť SZU a UK

  • otázky čo sa zlúčením vyrieši ?

Výsledky

Dôvody prečo ponechať SZU ako samostatnú inštitúciu

Tradícia a dobra povesť SZU doma a v zahraničí

  • 70 ročná tradícia ( skúsenosti a výsledky ) s postgraduálnym vzdelávaním

  • všetci lekári na Slovensku, ktorí pracujú v klinickej a laboratórnej praxi sú absolventami SZU

  • každý návštevník z vyspelých krajín Západnej Európy a USA oceňuje skúsenosti a výsledky SZU, väčšina dodáva, že takúto inštitúciu nemá, a že jej existencia by bola vhodná: niektoré podobnú inštitúciu už zriadili ( Rakúsko ), iné ( Škandinávia ) ju zriaďujú

Vybudovaná infraštruktúra postgraduálnej výučby ( „Kramárenský kopec“ )

  • NsP akademika L. Dérera,

  • DFN,

  • Onkologický ústav,

  • Slovenský ústav srdcovo cievnych chorôb

predstavuje ojedinelú koncentráciu personálnych a materiálových zdrojov na najvyššej úrovni na jednom mieste ( genius loci )

Dôvody prečo nezlúčiť SZU a UK

Desaťročia trvajúca animozita

  • medzi SZU a UK

Rozdiely medzi pregraduálnym a postgraduálnym charakterom vzdelávania

  • hlavnou náplňou pregraduálneho vzdelávania je práca s laikami / neodborníkmi: výchova maturantov na lekárov

  • hlavnou náplňou postgraduálneho vzdelávania je práca s odborníkmi : výchova lekárov na špecialistov

Chýbanie skúseností, personálnych aj materiálových zdrojov na zabezpečenie kompletného postgraduálneho vzdelávania u inštitúcií:

  • LF UK Bratislava

  • LF Jeseniovej univerzity v Martine

  • LF PJS v Košiciach

Vyššie uvedené inštitúcie nemajú zodpovedajúce skúsenosti, tradíciu, personálne a materiálne technické vybavenie na zabezpečenie postgraduálneho vzdelávania

Diskusia

Negatívne skúsenosti s reštrukturalizáciou

NsP Rázsochy

  • neúspešné viac ako 20 rokov trvajúce budovanie / nebudovanie novej fakultnej nemocnice na Rázsochách

Lavírovanie v reštrukturalizácii bratislavských nemocníc

  • z počiatočného stavu decentralizácie ( pred cca 5-7 rokmi )

  • cez súčasnú centralizáciu „Univerzitná nemocnica“centralizácia

  • k opätovnej decentralizácii

Otázky

  • Čo to prinieslo ?

  • Boli vyčíslené finančné straty ?

  • Bola vyvodená osobná zodpovednosť ?

Špecifické dôvody SSLM

Slovenská spoločnosť pre laboratórnu medicínu v spolupráci

  • so Slovenskou zdravotníckou univerzitou ( prof. MUDr. Ján Štencl CSc a prof. PaeDr. Dana Farkašová PhD, Hc ),

  • Európskou úniou medicínskych špecialistov ( Dr. Med. Habil. Utz Merten a Dr. Augusto Machado ), EC4 ( Dr. Gilbert Wieringa a Dr. Huib Storm ),

  • VŠZP ( MUDr. Beáta Havelková ), Synlab GmBH ( Alexander Hoffmann ),

  • Alphamedical Ltd, ( Ing. Peter Lednický a ing. Katarína Rumanová )

  • MZ SR ( prof. MUDr. Tibor Šagát CSc, prof. MUDr. Roman Kováč CSc, MUDr. Ján Gajdoš a MUDr. Eva Vivodová )

použitím a zavedením nástrojov ako

  • nákladový systém financovania laboratórnej diagnostiky,

  • integrácia a konsolidácia monovalentných laboratórií,

  • akreditačný štandard ISO 15 189,

  • študjiný špecializačný odbor laboratórna medicína ( akreditovaný odbor v súlade s EU direktívou )

zmenila charakter laboratórnej diagnostiky na Slovensku a prispela k dosiahnutiu konkrétnych výsledkov ako predstavuje

  • viac 30 akreditovaných klinických laboratórií, viac ako 10 polyvalentných oddelení laboratórnej medicíny

  • a viac ako 50 polyvalentných špecialistov v akreditovanom študijnom špecializačnom odbore laboratórna medicína.

Výsledkom je skutočnosť, že postgraduálne špecializačné štúdium laboratórnej medicíny v SR, je dávané EFLM ( Európskou federáciou laboratórnej medicíny ) ako vzor ( SR ako jedna z dvoch krajín EU už spĺňa podmienky definované direktívou Európskej komisie ).

Záver

Zlúčenie SZU a UK za existujúcich okolností je krok chybným smerom, lebo

  • zničí 70 rokov budovanú úspešnú tradíciu postgraduálneho vzdelávania

  • zhorší podmienky a zníži existujúcu kvalitu postgraduálneho vzdelávania na SR

Doporučenie

Okamžité opatrenia

  • ponechať SZU ako samostatnú inštitúciu zabezpečujúcu postgraduálne vzdelávanie v zdravotníctve

  • odstrániť podfinancovanie SZU ( zvýšiť objem financií na dvojnásobok )

Strednodobé opatrenia

Vytvoriť pracovné tímy SZU a LF UK, ktoré by identifikovali oblasti a možnosti spolupráce v rôznych oblastiach

  • liečebno preventívnej

  • pedagogickej

  • výskumnej

s cieľom odstrániť existujúce animozity a vytvorili podmienky férovej spolupráce medzi obomi inštitúciami

Poznámka

Výsledky, ktoré SSLM v analogickej problematike dosiahla ako aj uznanie výsledkov jej činnosti na európskej úrovni demonštrujú, že

  • SSLM je na základe svojich skúseností a výsledkov je oprávnená podávať zásadnú pripomienku

  • odstránenie existujúcich animozít a vytvorenie podmienok férovej spolupráce medzi obomi inštitúciami je reálne


56 views
bottom of page