Úvod
Cieľom je stanoviska je
poukázať na komplexnú problematiku výučby a uplatnenia zdravotných laborantov
navrhnúť riešenia
Metóda
Stanovisko zaujímam ku
kategóriám zdravotníckych laborantov
študijným programom pre jednotlivé kategórie
kvalite výučby pre jednotlivé kategórie
uplatneniu absolventov jednotlivých kategórií v praxi
Výsledky
Kategórie zdravotných laborantov
Zdravotnícky laborant s úplným stredoškolským vzdelaním ( ZL USO )
vzdeláva sa na zdravotníckej škole: získava úplné stredoškosleké vzdelanie
Zdravotnícky laborant s vyšším odborným vzdelaním ( ZL VOV )
vzdeláva sa na zdravotníckej škole osobitným štúdiom alebo vysokej škole: získava vyššie odborné vzdelanie
Zdravotnícky laborant s vysokoškolským vzdelaním ( ZL VV )
ide o univerzitné štúdium druhého stupňa a získava titul magistra / RNDr
Študijné programy pre jednotlivé kategórie
ZL USO
najlepšie prepracované, unifikované a vizualizované: najlepšia kvalita
ZL VOV
nie sú unifikované: stupeň vizualizácie a prepracovanosti je rozdielny: podľa toho čo som videl, rozhodne nedosahujú úroveň zdravotníckeho laboranta
ZL VV
platí to isté čo o ZL VOV
Kvalita výučby pre jednotlivé kategórie
ZL USO
ide o denné štúdium: s kvalitnou výučbou: zdá sa, že o štúdium nie je záujem a absolventi v praxi chýbajú
ZL VOV
existuje len diaľkové štúdium ( ? ): kvalita je podstatne nižšia v porovnaní s denným štúdiom na Prírodovedeckej fakulte alebo Technickej univerzite
ZL VV
neexistuje denné štúdium, len diaľkové. Kvalita je podstatne nižšia v porovnaní s denným štúdiom na prírodovedeckej fakulte alebo technických univerzitách
Uplatnenie absolventov v praxi
ZL USO
hlavným problémom je ich chýbanie / nedostatok v praxi
ZL VOV
problémom sú malé skúsenosti s ich uplatnením v praxi: ide o novú kategóriu: dá sa zo značným stupňom aproximácie povedať, že sa úrovňou rovnajú zdravotníckym laborantom s úplným stredoškolským vzdelaním so získaním špecializácie / atestácie
ZL VV
zlé skúsenosti s kvalitou vzdelania. V praxi sú zaraďovaní do kategórií laborantov so stredoškolským alebo VOV vzdelaním, alebo ich vôbec nezamestnávajú
výnimku tvoria niektoré súkromné reťazce kde sú síce zamestnávaní a zaraďovaní do pozícií manažérov, samozrejme podstatne nižšie platení: úroveň laboratórnej diagnostiky sa tým významne znižuje
Diskusia
Ku kategóriám zdravotných laborantov
ZL so stredoškolským vzdelaním chýbajú
so ZL VOV nie sú dostatočné skúsenosti: predstavujú určitú analógiu s medicínsko technickými asistentami vo vyspelých krajinách západnej Európy
zdá sa, že ZL VV je nadbytok, sú problémy s ich uplatnením pre ich nižšiu kvalitu v porovnaním s absolventami denného štúdia na PF UK a TU
K študijným programom pre jednotlivé kategórie
ZL USO je vynikajúco prepracovaný
ZL VOV nedosahujú úroveň stredoškolských programov
ZL VŠ rovnako nedosahujú úroveň stredoškolských programov
Ku kvalite výučby pre jednotlivé kategórie
ZL USO má primeranú úroveň: ide o denné štúdium
ZL VOV: existuje len diaľková forma: úroveň je podstatne nižšia oproti dennému štúdiu na PF UK a TUZL VOV a bakalári:
ZL VV: existuje len diaľková forma: úroveň je podstatne nižšia oproti dennému štúdiu na PF UK a TU
K uplatnenie absolventov v praxi
ZL USO: v praxi chýbajú
ZL VOV: v praxi nie sú dostatočné skúsenosti s ich uplatnením
ZLVV: pre nízku kvalitu nie sú s nimi dobré skúsenosti s ich uplatnením v praxi
Záver
Prax a kompetencie
pre ZL USO je adekvátna
pre ZL VOV nezverovať väčšie kompetencie než atestovaným ZL so stredoškolským vzdelaním
pre ZL VŠV do získania atestácie v žiadnom prípade nepovoliť kompetenciu samostatne pracovať
Zásadným problémom je
nižšia úroveň výučby ZL VOV, bakalárov a magistrov, lebo
výučba prebieha jedine formou diaľkového štúdia
tradícia a vybavenie existujúcich VŠ kde vzdelávanie prebieha nie je porovnateľná s personálnym a materiálne technickým vybavením PF UK a Technickej univerzity
Doporučenia
Zrušiť diaľkovú formu a zriadiť dennú formu magisterského a bakalárskeho štúdia laboratórne vyšetrovacie metódy v zdravotníctve
Vybrať univerzitu / fakultu ( stačí jedna ) v rámci SR ( najlepšie MTZ vybavenú a podporovanú odborníkmi z celého Slovenska za účelom zabezpečenie kvalitnej výučby ( tu by sa “lietajúci profesori” paradoxne ukázali ako užitoční )
Až do promócií absolventov denného štúdia laboratórnych vyšetrovacích metód v zdravotníctve neudeľovať súčasným absolventom diaľkového štúdia žiadne kompetencie ( v zmysle samostatnej práce alebo rozhodovania ) a až do získania atestácie v rámci postgrduálneho špecializačného štúdia im povoliť prácu jedine pod dozorom
Ministerské výnosy a podobné dokumenty stav nezlepšia a ani nevyriešia